a hint of

- interior food travel family -

Road trip

• 21.02.2017, 22:59

Vi startet tidlig, kjørte først til Los Gigantes for å se på klippene der. Spiste en is i morgensolen og ruslet en liten tur rundt i byen. Etterpå satte vi kursen opp mot fjellene, en liten feilkjøring gjorde at vi ikke tok den planlagte ruta gjennom Masca-dalen til Buenavista. Vi kjørte heller rett nord og kom ned på østsiden av byen. Det var bratt, b r a t t. Jeg som har høydeskrekk satt helt stiv av skrekk i passasjersetet og ba om at bremsene ikke skulle ryke. De gangene jeg turte å gløtte litt med det ene øyet fikk jeg med meg den utrolig fine utsikten. Små landsbyer langt langt der nede - og smale, svingete veier for å komme ned dit.

Vel fremme i Buenavista ble det en kopp kaffe på en restaurant helt i vannkanten før vi tok turen bort til golfbanen som lå rett ved siden av. Der overrasket vi en kompis av mannen. Han jobber der, men viste ingenting om at vi var på øya. Det ble noen hyggelige timer og en god lunsj.

Så var det Masca-dalen som stod for tur. Fantastisk natur og utsikt, dype daler og høye fjell. Man blir jo ganske imponert over at det bor mennesker her, hus som klamrer seg fast til fjellsidene. Fremdeles smale og svingete veier, svette håndflater og flere bønner om at bremsene måtte holde. Jeg er ikke spesielt høy i hatten når det kommer til denne type biltur. Men er du på Tenerife så anbefaler jeg allikevel vel å ta turen, vel verdt det.

Vi stoppet i en landsby på vei mot Teide, tok en kopp kaffe og kikket litt på et lokalt marked. Vi møtte også på et lokalt begravelsesfølge, de gikk gjennom byen etter bilen med kisten. Dette var nok en av de tingene lille snupp husker best fra hele dagen. Mange spørsmål om hvorfor akkurat denne mannen måtte dø. Det er mye man lurer på når man er 3 og et halvt år...

Siste etappe for dagen var opp på Teide. Fine, rette strekk med brede veier, mor kunne puste ut og nyt synet av naturen uten å få hjerteproblemer. Det er utrolig fascinerende å se hvordan landskapet forandrer seg og hvor variert naturen er på øya. Vi var ikke helt oppe på Teide, vi var der så sent at det ikke var noe vits å ta taubanen opp. Vi brukte heller litt tid nede på platået og jeg fikk følelsen av å være på prærien. Helt øde var det. Manglet bare en hest for å gjøre cowboy-følelsen komplett.

Etter en fantastisk fin tur var vi tilbake på hotellet. Slitne og trøtte, med mange nye minner :)

Road trip across the island. We got to see the Masca valley, Buenavista and Teide. Amazing nature and lots of new memories.