a hint of

- interior food travel family -

Uteliv

• 30.07.2017, 07:37

Noe gammelt og noe nytt i hjørnet av terrassen vår. Her er det fint å drikke kaffe i ettermiddagssolen.

Etter at sneglene tok knekken på en del av grønnsakene våre tidlig i sommer flyttet jeg flere av agurk og tomatplanter over i krukker. Det ser ut til å funke fint, ikke mer sneglemat der altså!

Sinkfat kjøpt på en gjenbruksbutikk i Tønsberg henger på veggen.

Det kommer stadig nye agurker på denne planta, skikkelig gøy for snupp å plukke. Dette er den som har fått stå i ro lengst, de som kom etter har vært   l i t t   mindre...

Dette var noen bilder fra idlig i sommer. De aller fleste plantene har vokst og blitt større og finere. Noen har dessverre avgått med døden...

#hage #interiør #kjøkkenhage #bolig #terasse #uteplass #blomster #gjenbruk #Ikea

Pakker kofferten igjen

• 24.07.2017, 21:11

Da er bilen pakket og klart til en tur på Sørlandet, vi reiser i morgen tidlig.

Det blir jenteferie igjen, snupp og jeg sammen med ei venninne og hennes jente. De to små er omtrent like gamle, blir kjekt med en lekevenninne man kan ha det moro med dagen lang!

Vi har leid et lite hus i Mandal, værmeldingen ser sånn passe bra ut, det blir nok tid til både strand og litt tur, og kanskje en tur til dyreparken?  Vi skal uansett kose oss og nyte den siste uka før det er hverdag og jobb i midten av neste uke.

#reise #reiseblogg #ferie #reismedbarn #ferie #sørlandet #mandal

Urter til vinteren

• 22.07.2017, 07:08

Da vi kom hjem fra Sverige var det fest i pallekarmene våre. Urter og grønnsaker trives veldig godt ser det ut til, og jeg tenkte det var lurt å fryse ned noe for å ha det til vinteren.

Jeg leste et tips et sted for en siden om å fryse urtene i olivenolje for å bevare de best mulig. Nå står både Timian, Rosmarin, Gressløk og Salvie og koser seg i fryseboksen. Når alt er stivnet legger jeg de over i poser merket med hva de inneholder.

Satser på at dette blir bra, og at vi kan bruke urter fra hagen gjennom hele vinteren.

#hage #kjøkkenhage #mat #dyrkselv

Västkusten

• 21.07.2017, 10:24

Da var vi hjemme fra Sverige, vi har hatt en uke på dette fine stedet - TanumStrand. Her har snupp og jeg leid hytte og kost oss masse. Siden det bare var oss to som skulle på ferie var det fint å dra til et sted med masse aktiviteter for barn. Det har i grunnen gått i 100 hele tiden, vi har knapt hatt tid til å sitte ned å spise.

Vi har vært på strandsafari og lært om alle dyrene som finnes i den svenske skjærgården. Vi har fisket krabber og kikket på skjell, og jammen har vi ikke fått klappet en brennmanet også!

På TanumStrand er det pirater, og vi har vært på piratskole(veldig stas!) og skattejakt! Vi fant en kiste full av gullpenger, men uheldigvis for mamma var det sjokoladepenger og ikke ekte gull....

Vi var på kjøretur en dag og endte opp i Fjällbacka for å spise lunsj. En utrolig koselig liten by som jeg liker veldig godt. Her ble det Fish'n Chips på brygga og en rusletur i gatene etterpå.

Det ble litt barne-TV tid på snupp....

og Harry Hole på meg....

Det er noen fine strender i området som vi har besøkt. Det har blitt dårlig med bading i sjøen på meg, men vi har brukt noen timer i bassenget på hotellet.

Pappa tok en dag fri fra jobb og kom ned på besøk til oss, kjempekoselig!

På kvelden to vi det lille toget som går fra hotellet og inn til Grebbestad. Det ble middag på brygga og litt ekstra kos siden vi feiret papsen som hadde bursdag!

Det ble en kjempefin uke i Sverige. Snupp har kost seg så mye. Ny lekevennine har hun også fått, det var veldig stas! I tillegg kom det kjentfolk hjemmefra med barn fra samme barnehage som snupp går i. Det var selvfølgelig også veldig moro for liten (og stor)!

#ferie #barn #familie #sverige #tanumstrand #grebbestad #reise

Lekende lett 💕

• 08.07.2017, 07:11

Når kroppen og hodet har skrudd på "jobb-modus" er det utrolig hvor mye man får gjort. Sånn har det vært for meg de siste ukene. Det ene prosjektet etter det andre som måtte ferdigstille og da ble det rosa dør og gulv i samme slengen. Svinger man den ene malekosten så kan man jo svinge den andre også, og råååååsa ble det!

Fargen heter Roseblad og jeg har brukt Bengalakk, håper det er slitesterkt nok for et par år iallfall. Jeg har ikke rukket å male innvendig enda, men jeg skal prøve å få det til i løpet av juli.

Sirkus i hagen 🍭

I dag blir det pakking. Snupp og jeg reiser i morgen, og foreløpig har jeg ikke pakket så mye som en sokk.... Vi skulle i utgangspunktet være borte til fredag, men jeg utvidet oppholdet vårt med to dager. I tillegg pakker jeg med telt og sovepose så vi kan ta ting på sparket neste søndag. Ferie er digg 👩‍👧

Det blir en uke på vestkysten. Dette er tredje året vi har sommerferie i Sverige, jeg blir ikke lei. I år, som i fjor, skal vi være på Tanumstrand. Vi har leid hytte og det er helt supert for ei lita jente der. Piratklubb, strand, krabbefiske, lekeplass og masse unger. Er været dårlig kan vi kose oss i bassenget inne eller sette oss i bilen å kjøre en tur. Det er kort vei til Gøteborg så jeg er ikke fremmed for en liten tur på Liseberg eller Universeum.

En liten tur til Varberg frister også. Det er jo litt lenger å kjøre, men kanskje det blir en tur hit etter uka på Tanumstrand. Jeg er blitt veldig nysgjerrig på dette stedet etter å lest bloggen Krickelin og Kallbadhuset får det til å klø i fotofingrene!

Jeg blir mer og mer glad i å feriere i Norge og Skandinavia, og frihetsfølelsen jeg får når jeg setter meg i bilen og kjører på tur er helt herlig. Så hvis noen har gode tips om fine steder å reise blir jeg glad :)

#interiør #hage #lekestue #barn #oppussing #rosa #blogg #ferie

Telttur

• 07.07.2017, 07:05

Sekken ble pakket og bilen fylt opp av campingutstyr. Målet var vestsiden av Tjøme, et lite sted med både svaberg, sandstrand og gresslette. Det perfekte stedet for en telttur. Når sommeren er den mest hektiske tiden for mannen gjelder det å utnytte tiden og en natt på stranda er moro både for store og små.

Vi var veldig heldige med været, 22 grader til langt på kveld, nesten vindstille og en nydelig solnedgang. Vi fiska krabber og grilla pølser. Slo opp teltet i feil rekkefølge og måtte ta det ned igjen (jeg synes vi alltid gjør det, må snart lære). Denne gangen hadde jeg tatt med puter til alle. Jeg er veldig lite glad i å ligge uten pute, kjipt å våkne opp med kink i nakken. Sovepose til meg selv hadde jeg glemt da, men med ull og et pledd gikk det sånn nogenlunde greit, selv om nesa ble litt kald utpå morgenkvisten. Med frokost i vannkanten og en mann som fiksa kaffe var i allefall jeg veldig fornøyd med den lille ferien vår.

Det ble blåbærstopp på vei til bilen.

Nå har jeg startet ferie på ordentlig, 4 hele uker! Kan ikke huske at jeg har hatt så lang sommerferie før, det skal bli godt å koble av. Første ferietur går til Sverige - jentetur, siden paps må jobbe.