a hint of

- interior food travel family -

10 fra Côte d'Azur

• 26.04.2017, 06:22

Våkne tidlig og gå en tur på Promenade des Anglais. Se utover havet og kjenne sola varme i kinna. Sette seg på en benk og bare se på de som haster forbi til jobb.

Gå på marked. Grønnsaker, oster, frukt og blomster. Fine farger og deilige lukter.

Sette seg ned på en kafé med et glass rosévin og en Salad de chevre chaud (mine to store favoritter på Côte d'Azur.)

Gamlebyen, små trange gater, klesvask på tørk og folk i kø for å kjøpe varer hos den lokale slakteren.

Toget som tar meg med til nye steder, forbi koselige landsbyer og luksuriøse villaer nede ved vannet.

Asurblått hav, furutrær og rullestein.

En croissant med sitronmarmelade og en cafe au lait.

Bonjour, s'il vous plaît et bon soir.

Lavendelposer til å putte i skuffen, og deilige såper til å ta med hjem.

Utsikt. Utsikt over Cap Ferrat og middelhavet.

Some thoughts from France.

#reise #frankrike #denfranskeriviera #nice #reiselyst #reisetips #ahintof #ahintofreise #blogg #nettavisen #side2

SPA

• 30.03.2017, 23:11

Hverdagsluksus på Farris Bad! Vi har vært her i natt, gjett om jeg er uthvilt nå...

Jeg digger SPA-avdelingen. Badstuene, basseng og det å sløve på en seng med et blad. En annen ting jeg synes er herlig er at de har ulike aktiviteter man kan være med på. Denne gang har vi vært med på et skrubb-rituale og honningguss.

Da er det bare å ta fatt på siste arbeidsdag for denne uka i morgen, helgen skal brukes til bursdagsselskap og litt shopping :)

We spent the night at Farris Bad, a SPA hotel close to our home.

#spa #farrisbad #blogg #reise #ahintof #ahintofreise #hverdagsluksus

Amsterdam

• 23.03.2017, 18:03

Amsterdam er en av mine favorittbyer, og jeg blir bare mer og mer glad i den for hver gang jeg er der. Jeg har besøkt byen både i forbindelse med jobb, på kjærestetur, jenteturer og et par ganger har jeg vært der for å være med på en stor konferanse for bloggere.

Sentrum av Amsterdam kjennes ikke ut som en storby på samme måte som for eksempel London og Paris. Kanalene og de spesielle husene gir byen en veldig avslappet og rolig stemning. Jeg elsker å gå rundt å bare kikket på de flotte bygningene og kanalene. Det er jo ofte da man kommer over små perler som man ikke finne i turistguider. En annen morsom ting å gjøre er å gå en tur langs kanalene på kvelden. Det er få leiligheter i byen som har gardiner så det moro å  kaste noen blikk inn til folk når man går forbi. Mange nederlendere er opptatt av interiør og design, så det er ofte veldig mye fint å se på - iallfall for en interiørnerd som meg ;)

Amsterdam er en trygg by, i alle fall er det sånn jeg opplever den. Jeg har vært mye alene i byen og aldri følt meg utrygg, ikke engang på kveldstid.

Her er et utvalg av steder jeg synes der verdt å ta turen innom:

Butikker

Store without a home

Droog

Sukha

Mendo

Frozen fontain

Zena

Haarlemstraat og Haarlemdijk er to gater fulle av små butikker og koselig spisesteder.  Det er også Jordaan distriktet, verdt å ta en rusletur i.

Spisesteder

Drovers Dog

Nydelig burger. Ligger litt utenfor sentrum. God stemning og mye folk i helgene.

Koh-i-Noor
En liten restaurant med fantastisk indisk mat!

Miu

Nydelig sushi! Ha god tid når du skal spise her.

Mazzo
Jeg har ikke spist her, men kaffe en god og stedet er veldig fint.

Winkel 43
Ligger i Jordaan, rett ved en liten plass det er marked i helgene. Her har de en fantastisk eplekake som er kjent i hele Amsterdam. Det er alltid mye folk, men den kaka er det verdt å stå i kø for! (Noordermarkt 43)

Hoteller

Times Hotel
Koselig og sentralt langs kanalen i sentrum.

Casa400
Stort og moderne hotell et lite stykke ut av byen. Kort vei til Amstel stasjonen så man kommer seg inn til sentrum på 7-8 minutter.

Sebastians
Fargerikt hotell i sentrum. Ligger et par gater bortenfor Jordaan distriktet.

Hotel Estherea
Ligger ved den innerste kanalen, det vil si veldig nær de typiske shoppinggatene.

Da jeg var i Amsterdam i høst var jeg så heldig å møte Anne fra Your little black book, og jeg var med en runde i sentrum hvor hun viste frem sine beste Amsterdam-tips. Er du nysgjerrig på byen anbefaler jeg å ta en titt på siden hennes H E R

Amsterdam, one of my favorite cities.

#amsterdam #reise #ahintofreise #ahintoftravel #travel #interiør #interior #hotell #shopping #reisetips

Road trip

• 21.02.2017, 22:59

Vi startet tidlig, kjørte først til Los Gigantes for å se på klippene der. Spiste en is i morgensolen og ruslet en liten tur rundt i byen. Etterpå satte vi kursen opp mot fjellene, en liten feilkjøring gjorde at vi ikke tok den planlagte ruta gjennom Masca-dalen til Buenavista. Vi kjørte heller rett nord og kom ned på østsiden av byen. Det var bratt, b r a t t. Jeg som har høydeskrekk satt helt stiv av skrekk i passasjersetet og ba om at bremsene ikke skulle ryke. De gangene jeg turte å gløtte litt med det ene øyet fikk jeg med meg den utrolig fine utsikten. Små landsbyer langt langt der nede - og smale, svingete veier for å komme ned dit.

Vel fremme i Buenavista ble det en kopp kaffe på en restaurant helt i vannkanten før vi tok turen bort til golfbanen som lå rett ved siden av. Der overrasket vi en kompis av mannen. Han jobber der, men viste ingenting om at vi var på øya. Det ble noen hyggelige timer og en god lunsj.

Så var det Masca-dalen som stod for tur. Fantastisk natur og utsikt, dype daler og høye fjell. Man blir jo ganske imponert over at det bor mennesker her, hus som klamrer seg fast til fjellsidene. Fremdeles smale og svingete veier, svette håndflater og flere bønner om at bremsene måtte holde. Jeg er ikke spesielt høy i hatten når det kommer til denne type biltur. Men er du på Tenerife så anbefaler jeg allikevel vel å ta turen, vel verdt det.

Vi stoppet i en landsby på vei mot Teide, tok en kopp kaffe og kikket litt på et lokalt marked. Vi møtte også på et lokalt begravelsesfølge, de gikk gjennom byen etter bilen med kisten. Dette var nok en av de tingene lille snupp husker best fra hele dagen. Mange spørsmål om hvorfor akkurat denne mannen måtte dø. Det er mye man lurer på når man er 3 og et halvt år...

Siste etappe for dagen var opp på Teide. Fine, rette strekk med brede veier, mor kunne puste ut og nyt synet av naturen uten å få hjerteproblemer. Det er utrolig fascinerende å se hvordan landskapet forandrer seg og hvor variert naturen er på øya. Vi var ikke helt oppe på Teide, vi var der så sent at det ikke var noe vits å ta taubanen opp. Vi brukte heller litt tid nede på platået og jeg fikk følelsen av å være på prærien. Helt øde var det. Manglet bare en hest for å gjøre cowboy-følelsen komplett.

Etter en fantastisk fin tur var vi tilbake på hotellet. Slitne og trøtte, med mange nye minner :)

Road trip across the island. We got to see the Masca valley, Buenavista and Teide. Amazing nature and lots of new memories.

#reise #travel #tenerife #spania #roadtrip #blogg #familie

Tenerife

• 12.02.2017, 10:32

En uke på Tenerife har gjort godt for kropp og sjel. Vi har vært på familietur, skikkelig charter - veldig praktisk når man har med barn. All inclusive og barneklubb, fornøyd snupp gir også fornøyde foreldre!

Hotellet vi bodde på het Bahia Principe Tenerife og ligger på Costa Adje. Det er en del av en resort som består av to hoteller. Vi bodde på det andre hotellet for to år siden og var veldig fornøyd, så valget av sted var ikke så vanskelig når vi skulle finne årets ferie.

Hotellene har hver sin buffet-restaurant, i tillegg finnes det fire à la carte restauranter man kan booke seg inn på. Ferierer du en uke som oss, kan du velge 3 kvelder med à la carte.

Når man reiser med en badeglad 3-åring bruker man naturlig nok M Y E tid i bassenget - som heldigvis er oppvarmet (veldig praktisk når mams er en vassfis og en frysepinn!). Barneklubben var selvfølgelig en hit, bursdagsparty, skattejakt og andre aktiviteter. Og disko - vi har dansa og sunget både med Lollo og Bernie og maskotene fra den internasjonale barneklubben.

Vi leide bil en dag, det er alltid fint å lufte seg litt og som regel er det jo utfluktene man tar man husker best fra ferien. Mer om bilturen kommer i løpet av uken.

Her hjemme snakkes det allerede om neste gang vi skal til Tenerife, spørs om vi ikke må gi etter for en ny tur til neste vinter :)

One week at Tenerife. We spent most of the time by the pool. Happy kid - happy parents!